Program
Nasze cele i zadania wywodzimy z „Podstawy programowej wychowania przedszkolnego” (zawartej w Rozporządzeniu Ministra Edukacji z dnia 14 lutego 2017 roku) oraz z dokumentu „Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie – europejskie ramy odniesienia” (zawartego w Zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady Europy). Do ich realizacji stworzyliśmy program edukacyjny, który jest wynikiem wieloletniego zbierania doświadczeń, poszukiwań, konsultacji i doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli. Stanowi system spójnie połączonych ze sobą: celów, zasad, metod działania, teoretycznych założeń wybranych nauk pedagogicznych oraz form pracy.
Źródłem naszego programu są:
- pedagogika włączająca
- koncepcja inteligencji wielorakich H.Gardnera
- edukacja outdoorowa
- program przygotowania do nauki czytania Metodą odimienną autorstwa Ireny Majchrzak
To z nich wywodzimy cele, metody i formy codziennej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Dostosowujemy je do każdego dziecka, uwzględniając aktualny poziom jego rozwoju, co pozwala nam odpowiedzialnie pracować zarówno z dziećmi w normie rozwojowej, jak i z dziećmi posiadającymi deficyty, które wymagają wsparcia lub kształcenia specjalnego.
Program nasz opiera się zatem na filarach:
1. Teoria inteligencji wielorakich H.Gardnera
Człowiek posiada 8 typów inteligencji, z których każda jest równoprawna, każdą należy rozwijać w inny sposób i każda z nich objawia się już w dzieciństwie. Inteligencja jest więc wielopłaszczyznowa (wieloraka), a to, czy i w jaki sposób dziecko wykorzysta swoje predyspozycje ku danemu typowi inteligencji zależy od kultury, w której się wychowuje, środowiska, w którym dorasta, a także od decyzji, jakie w tym zakresie podejmą rodzice dziecka, a później – ono samo.
2. Konstruktywistyczne podejście pedagogiczne
Podejście to bazuje na założeniu, że refleksja nad działaniem jest punktem wyjścia do własnego rozumienia świata, a własna aktywność jest czynnikiem determinującym uczenie się. Dziecko uczy się w interakcji z otoczeniem, a poprzez aktywność konstruuje wiedzę (fizyczną, logiczno-matematyczną i społeczną) budując jej struktury z dostępnych informacji.
3. Edukacja włączająca
Koncepcja ta zakłada uczenie się relacji z osobami o specjalnych potrzebach rozwojowych, mądre udzielanie im pomocy, wspieranie, zachęcanie do współpracy, zatrzymanie się nad innością drugiego. Zadaniem edukacji włączającej jest rozpoznanie i wspieranie potrzeb rozwojowych już na etapie wychowania przedszkolnego przy udziale kompetentnych dorosłych. Udział w procesie włączania dla wszystkich jego uczestników jest szansą na wzrastanie w człowieczeństwie.
4. Diagnoza
Jest punktem wyjścia do realizacji programu oraz elementem oceny skuteczności działań.
5. Indywidualizacja
Elastyczność w procesie nauczania. Uznanie różnic między dziećmi, jako bogactwo, a nie problem oraz dostosowywanie form, metod i środków do indywidualnych możliwości.
6. Inspirujące środowisko edukacyjne
Krainy Zabaw Dziecięcych (Kraina Ruchu Twórczego, Wiedzy i Wyobraźni), to przestrzeń edukacyjna, w której dziecko odkrywa swoje możliwości i rozwija zainteresowania. To miejsca przygotowane specjalnie dla dzieci, zgodne z ich potrzebami rozwojowymi. Każda Kraina stanowi nowe wyzwanie, wyzwala kreatywność, a dziecko może samodzielnie uczestniczyć w jej tworzeniu. Im większy wpływ ma na tworzenie tej przestrzeni, tym bardziej staje się mu bliska, daje poczucie bezpieczeństwa, ale także stymuluje do aktywności.
7. Dialog i współdziałanie wszystkich partnerów
Oznacza stałą współpracę nauczycieli ze specjalistami, branie odpowiedzialności za każde dziecko w grupie przedszkolnej. Trudności dzieci mają powodować refleksję u nauczyciela, poszukiwanie przyczyn niepowodzeń. Wrażliwość nauczyciela w tym zakresie poprzedza budowanie relacji z dziećmi oraz partnerskich relacji z rodzicami.
Przygotowany przez nas program wzbogaciliśmy o atrakcyjne metody pracy:
- Metoda projektów
- Edukacja leśna i outdoorowa
- Plan Daltoński
- Innowacyjny projekt Skuteczne zdziwienie – Wyzwalająca myślenie nauka czytania i pisania
- Matematyka sensoryczna
- Trening Umiejętności Społecznych
- Pedagogika zabawy KLANZA
- Metoda Aktywnego Słuchania Muzyki Batii Strauss
- Odimienna metoda nauki czytania wg Ireny Majchrzak
Częścią realizowanego przez nas programu edukacyjnego jest również program zajęć sportowych „Przedszkole i piłka” przygotowany w ramach Ogólnopolskiego Systemu Rozrywki Ruchowej „Przedszkoliada.pl”, a także program nauki pływania pn. „System Szkolenia KACPER” stworzony na potrzeby Basenu i Przedszkola KACPER przez instruktora nauki pływania Sławomira Bieguńskiego.
Program nasz przewiduje także wsparcie rozwoju dziecka oraz jego rodziny w przypadku rozpoznania trudności w przekraczaniu kolejnych etapów rozwojowych, regresu w rozwoju, zadziałania niekorzystnych czynników zewnętrznych lub osobniczych ograniczeń dziecka. Do takich zadań jesteśmy przygotowani zarówno pod względem programowym i kadrowym, jak i posiadanego sprzętu i pomocy dydaktycznych.
Zajęcia
ZAJĘCIA W RAMACH CZESNEGO:
- Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Języki obce: język angielski i język niemiecki
- Nauka pływania na przedszkolnym krytym basenie
- Zajęcia sportowe z piłką
- Zajęcia rytmiczno – taneczne
ZAJĘCIA DODATKOWO PŁATNE:
- Zajęcia szachowe
- Zajęcia taneczne
- Zajęcia korekcyjne (realizowane na podstawie zaleceń lekarza lub rehabilitanta)